lördag, januari 21, 2006

Säkerhetssnubben som (inte) ville rösta korrekt...



På morgonen träffar vi assisterande valkoordinatorn för Jerusalem, Firas Shqairat, på hans kontor. För att komma dit passerar vi en checkpoint, Ram.
Telefonerna – mobil, walkie-talkie och fast – ringer hela tiden och det knackar på dörren. Två gånger måste han springa iväg.
– Security problem.
När han kommer tillbaka frågar jag vad som hände.
– En som röstar nu (alla "security people", poliser och säkerhetspersonal anställda av Palestine National Authority röstar i dag, i morgon och i övermorgon, resten den 25 januari) vägrade ta fingeravtryck innan han röstade, eftersom det då kunde komma bläck på valsedeln och den då skulle bli ogiltigförklarad. Han röstade inte förrän jag gav honom ett skriftligt intyg på att valsedeln inte skulle bli ogiltigförklarad och att han inte fick rösta innan han lämnade sitt fingeravtryck, säger Firas Shqairat.

Muren syns överallt man åker. Ett stort problem med valet är att ingen får rösta inne i Jerusalem, eftersom Israel menar att Jerusalem inte är ett palestinskt område. Det handlar om 120 000 personer som måste ta sig från Jerusalem genom någon checkpoint till området mellan Jerusalem och Ramallah och rösta där. Men eftersom Israel systematiskt försöker stänga ut palestinier från Jerusalem så är många rädda för att det ska registreras att de utfört en aktivitet på Västbanken och därmed riskera sin rätt att bo i Jerusalem. De är också rädda för att de ska få problem att ta sig tillbaka efter att de har röstat.

På vägen tillbaka in till Jerusalem går vi förbi checkpointen och visar upp våra pass och visum. Anna ser så skrämd ut när jag säger att jag glömt mitt pass att jag genast slutar att skämta...
Senare på dagen ringer Firas Shqairat och ber om ursäkt för att mötet var så splittrat, och berättar att någon – jag – glömde sitt block på kontoret. Så vi kanske kommer att ses igen.