söndag, januari 29, 2006

Ockupationens arkitektur och de sprängda ljudvallarna igen


Bosättningarna som byggs på ockuperad mark är raka, stela, identiska och fula. De ligger högt uppe och runt omkring dem röjs det upp för att bosättarna ska kunna ha kontroll över sina omgivningar. Israelerna bygger även vägar och spårvägar på Västbanken, som bara är till för israeler. Bland annat åkte vi förbi spårvägen som Connex bygger, som kommer att förbinda bosättningar.

På Västbanken finns det 250 000 bosättare. I Gaza fanns det 9 000. De utrymdes förra året, de enda spår som finns kvar efter dem är ruiner och öppna områden omkring.

På ett ställe lämnades bosättarnas enorma växthus faktiskt intakta. En vanlig taktik är annars att israelerna förstör till exempel fabriker när de lämnar ett område. Det gjorde de i Nablus: först tog de över palestinska fabriker och när de drog sig tillbaka förstörde de dem. Dagen bosättarna hade försvunnit från Gaza började israelerna med sina sonic booms – planen spränger ljudvallen – över Gaza.

David Henley, psykiater, råkade befinna sig i Gaza under en omgång med sonic booms.
– Jag vaknade på natten av ett fruktansvärt ljud. Det var det värsta ljud jag hört, det går inte att föreställa sig. Jag förstod vad det var, eftersom jag hade hört talas om det. Planen flög förbi igen och jag spände mig enormt, men ingen ny boom kom, så jag slappnade av. Det upprepades några gånger, och till slut somnade jag om igen. Då kom nästa boom. Sedan upprepades boomarna med ojämna intervall. Dagen efter var alla som kom till vår workshop helt förstörda. Barnen var skräckslagna.
Under den dagen fick David ett fönster över sig, som flög ut ur ramen vid en boom.

Överallt förstör israelerna palestinska hus. Det tar 10 minuter att riva ett helt hus. Många betalar en månatlig summa till Israel för att slippa få sina hus utanför Jerusalem rivna. När de efter flera år har betalat av den fastställda summan kan det komma ett nytt papper: betala mer eller få huset förstört.
Huset bredvid Tahas är ockuperat av militanta bosättare från USA. De gick helt enkelt in och slängde ut människorna som bodde där tillsammans med deras ägodelar. Bosättarna är beväpnade – det är inte civila palestinier. Trots att de palestinska ägarna fått rätt i domstol är det ingen som verkställer domen. Bosättarna får helt enkelt bo kvar i huset de tagit.

Ofta utryms hela byar, som här, en bit utanför Jerusalem.

Det konstigaste med bosättningarna är att de är så enormt fula. Anders Gustafsson, arkitektstuderande i Nablus, håller med mig.
– Jag hade faktiskt tänkt skriva en artikel om dem till en arkitekturtidskrift. De är liksom antitesen till allt vi fått lära oss.